Passie voor online
header afbeelding

7 redenen voor gebruikersonderzoek

Stel je voor: maandenlang heb je met je collega’s aan de oplevering van jullie nieuwe website, intranet of app gewerkt. Maar na lancering blijkt dat de beoogde doelstellingen niet worden behaald, bezoekers het te weinig gebruiken of de weg kwijtraken. Maar goed, er is toch veel tijd en budget in gaan zitten, dus we ‘laten het voorlopig maar zo’. Wil je zo’n teleurstelling voortaan toch liever voorkomen? Maak dan gebruik van gebruikersonderzoek! Waarom? Dat lees je hieronder. 

1. Bezoekers bepalen het succes van je site

Zo. We trappen meteen maar af met de meest belangrijkste reden. Je hebt zelf vast een sterke mening over je website, intranet of app, maar 'in the end' is het de mening van de bezoeker die de doorslag geeft. Daarom is het zo belangrijk om direct bij hen te achterhalen wat ze wel, maar ook niet, willen doen op jouw website. Zet voor, tijdens en na de ontwikkeling je gebruikers centraal. Want zij bepalen jouw online succes.

2. Ook ervaring heeft blinde vlekken

Wat voor jou heel logisch en vanzelfsprekend lijkt, kan voor bezoekers onduidelijk of een drempel zijn. Kennis en ervaring is tijdens een project belangrijk, maar heeft ook het risico dat je denkt vanuit organisatieprocessen in plaats van klantprocessen. Pas op voor die blinde vlek! Door het betrekken van onafhankelijke expertise en het initiëren van een gebruikersonderzoek zorg je ervoor dat je niet langer inside-out, maar juist outside-in denkt.

3. Online gaat razendsnel

De inzichten die je had tijdens het ontwikkelen van jouw online product zijn beperkt houdbaar. Standaarden veranderen, verwachtingen worden hoger en behoeftes transformeren. De enige manier waarop je tot een goed user design komt, is dus door de users ook daadwerkelijk te betrekken. En toets dit design, ook na livegang, regelmatig bij je doelgroep om te controleren of de gebruikte inzichten nog steeds 'geldig' zijn. En zo niet, wees dan zo flexibel om ze aan te passen naar nieuwe standaarden.

4. Creëren van betrokkenheid

Een nieuw online middel is snel gebouwd. Het succes ontstaat door een goede inventarisatie en co-creatie aan het begin. Door stakeholders van binnen en/of buiten de organisatie te betrekken, creëer je draagvlak, betrokkenheid en hopelijk ook alvast een paar hele goede ambassadeurs!

5. Inspiratiebron voor ideeën

Naast het feit dat gebruikersonderzoek je ontzettend veel leert over de behoeftes, problemen en verwachtingen van jouw doelgroep, is het ook een grote inspiratiebron voor nieuwe ideeën. Het geeft je vaak niet alleen meer inzicht in het te ontwikkelen product, maar brengt je ook toffe ideeën waar je zelf niet aan zou hebben gedacht. Door in de huid van jouw klant te kruipen, verbreed je je horizon, denk je niet in termen van ‘nee dat kan niet, want', en kom je tot nieuwe, concrete ideeën.

6. Het betaalt zichzelf terug

Zijn de eerste ontwerpen opgeleverd? Dan kun je daar als opdrachtgever je feedback op geven. Maar het is de feedback van gebruikers die het meest inspirerend en leerzaam is. Een review van de designs door de doelgroep is de enige manier om een ontwerp echt te valideren. Natuurlijk: het lanceren van het product is de ultieme test. Maar het verwerken van feedback na ontwikkeling kost altijd meer dan daarvoor.

7. Het werkt écht!

Verrassende inzichten, websites die beter scoren en vele positieve reacties van klanten… wij weten het: gebruikersonderzoek werkt écht. Bij ieder gebruikersonderzoek dat we bij Nedbase hebben verzorgd - of het nu een customer journey workshop, card sorting sessie of UX-test is - , er is altijd direct resultaat zichtbaar en het levert altijd iets op.

 

Overtuigd en benieuwd naar de mogelijkheden? Bel of mail ons gerust!  

 

(Bronnen: Frankwachting en Twinkle)

Nedbaas Wendy Suurmond
Wendy Suurmond Communicatieadviseur

Meer updates

Naar overzicht