Passie voor online
header afbeelding

Google brainfood tijdens kennislunch

Hoe blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? En hoe deel je deze kennis vervolgens onderling? Bij Nedbase houden we dit op peil door o.a. het organiseren van zogenaamde 'kennislunches'!  Onder het genot van een lekker broodje deelde SEO/SEA specialist Arie dit keer zijn kennis met het hele team over technische SEO. Hij praatte ons bij over structured data, mobile index, duplicate content en de laatste Google trends. We nemen je eventjes mee in een paar onderwerpen.

Hoe werkt Google?

De Google zoekmachine is opgebouwd uit een crawler, een index en een algoritme. Deze crawler bezoekt en bewaart pagina’s in een soort database. Hierbij kijkt Google naar de content van de webpagina. Nadat Google deze pagina heeft bekeken, wordt de pagina geïndexeerd. Dit kun je zien als een grote lijst pagina’s die je terugvindt in de zoekmachine. Aan de hand van het Google Algoritme wordt bepaald welke pagina er bovenaan staat in de zoekresultaten.

 

Hoe werkt het Google algoritme?
Het algoritme bestaat uit drie pijlers:
1. Techniek | Is je website toegankelijk en te begrijpen voor Google?
2. Backlinks/autoriteit | Is je website geloofwaardig?
3. Content | Is de content van de pagina relevant aan de zoekopdracht?

#1 Techniek

Technische SEO bevat gigantisch veel factoren en is continu in ontwikkeling. Drie belangrijke factoren zijn duplicate content, indexatie en structured data.

 

Duplicate content

Duplicate content kun je eigenlijk zien als dubbele content binnen je website of tussen verschillende websites onderling. Google houdt niet van plagiaat. Daarom is duplicate content zeer ongunstig voor zoekmachine optimalisatie, omdat je pagina's hierdoor minder waarde krijgen. Wanneer er sprake is van duplicate content, dan is het dus maar de vraag of en welke pagina zal scoren in Google. Voorkom dit dus zoveel mogelijk! Hoe? Wij denken graag met je mee.

 

Indexeren

Google crawled dagelijks door je website om jouw webpagina’s te kunnen indexeren. Hoeveel pagina’s Google bekijkt is afhankelijk van de grootte van je website en je domeinautoriteit. Je wilt natuurlijk het liefst dat Google de meest relevante pagina’s van je website indexeert. Om dit voor elkaar te krijgen, kun je door middel van een canonical tag, paginering, een noindex/nofollow tag of via de robots.txt aangeven welke pagina's Google wél en niet hoeft te crawlen en te indexeren. Zo voorkom je eigenlijk dat Google zijn ‘crawltijd’ aan irrelevante pagina’s besteedt.

 

Structured data

Door middel van structured data genereer je rijkere zoekresultaten, dat ervoor kan zorgen dat mensen sneller op je website terecht komen. Door middel van een stukje code kun je bij Google aangeven of een zoekresultaat een telefoonnummer, review of bijvoorbeeld een interne zoekfunctie is. Het gebruik van 'rich snippets' laat Google deze extra informatie visueel uitlichten. Het voordeel hiervan? Dat jouw zoekresultaten opvallen tussen alle concurrenten, waardoor de kans groter is dat gebruikers op jouw zoekresultaat klikken. En dat wil je!

Google brainfood tijdens kennislunch

#2 Backlinks

Backlinks zijn enorm belangrijk voor een hoge ranking in Google. Google bekijkt de geloofwaardigheid en de autoriteit van je website. Dit doet Google aan de hand van het aantal links van andere domeinen naar jouw website én de kwaliteit van die links. Hoe meer relevante en kwalitatieve websites naar jouw website linken, hoe geloofwaardiger de website oogt. Omdat Google altijd de beste en de meest relevante websites wil tonen aan de gebruiker, staan populaire websites hoger in de ranking.

#3 Content

Google bekijkt of de content op een pagina relevant is aan de opdracht. Alleen als dat het geval is, kun je scoren in Google op een bepaald zoekwoord. Matcht de content op jouw website niet met de zoekopdracht? Dan eindigt je pagina niet hoog in Google. Maar op welke content-elementen let Google dan? Dat is onder andere de paginatitel, de geoptimaliseerde URL, de tussenkoppen, de Alt-tekst in afbeeldingen en uiteraard de overige tekst op je pagina. 

 

Google brainfood tijdens kennislunch

Ook scoren in Google?

Wil je weten of je website technisch voldoet aan de (laatste) Google richtlijnen? Neem zeker eventjes contact met ons op. Onze SEO-experts helpen je graag! Ga je liever zelf aan de slag met online marketing? Meld je dan aan voor een training bij onze Nedbase Academy!