Passie voor online
header afbeelding

Online groeien? Start met een meetplan.

Je (nieuwe) website staat online. En nu? Als je echt verder wil groeien met je website, raden we je aan om een measurement plan, oftewel een meetplan op te stellen. We zien vaak dat bedrijven vastlopen wanneer ze in hun webstatistieken duiken in Google Analytics. De hoeveelheid data is hier vaak enorm, dus vraag je je wellicht af waar je naar moet kijken om gedegen beslissingen te maken. Een meetplan helpt je hierbij!

In een meetplan definiëren we samen met jou de doelstellingen van je website, hoe je die doelstellingen gaat bereiken (je strategie en tactieken) en welke KPI’s (key performance indicators) hier belangrijk bij zijn. De inhoud hiervan is voor elke website weer anders. Een e-commerce website zal voornamelijk als doel hebben om zo veel mogelijk winst en omzet te behalen, terwijl een detacheringsbureau juist gericht zal zijn op het aantrekken van de juiste leads. 

Laudame Financials

Een goed voorbeeld hiervan is Laudame, één van onze klanten met wie we onlangs een meetplan voor Google Analytics hebben opgesteld. Als dienstverlener in de financiële detachering is Laudame altijd op zoek naar finance professionals en opdrachtgevers in de financiële sector. Eén van hun online tactieken is het genereren van leads, zodat ze hun doel (bedrijven voorzien van goede finance professionals) kunnen behalen. De KPI’s, ofwel meetpunten, die we hieraan gekoppeld hebben, zijn bijvoorbeeld het aantal open sollicitaties, gerichte sollicitaties en terugbelverzoeken. Deze KPI’s helpen je bij het beoordelen van de prestaties van je website.

 

Natuurlijk heeft elke website zijn eigen KPI’s. Voor een webshop die zoveel mogelijk winst wil behalen, zou de opbrengst of het aantal bestellingen een KPI kunnen zijn. Wat jouw prestatie indicatoren zijn is sterk afhankelijk van de doelstellingen die je hebt met je website.

 

 

Martine Boer, Marketing & Communicatie Adviseur bij Laudame Financials:

‘Onze ambitie is om exact te weten welke online route de kandidaten hebben afgelegd voordat ze solliciteren. Data-analyse wordt hierbij steeds belangrijker.’

 

Hoe verder?

Zodra je KPI’s bepaald zijn, stellen we deze als doelen voor je in, in Google Analytics. Hierdoor kun je gedegen beslissingen maken op basis van je data. Zie je bijvoorbeeld dat een specifiek marketing kanaal veel bijdraagt aan het behalen van je doelstellingen? Dan kan het de moeite waard zijn om meer budget aan dat kanaal toe te kennen. Ook kun je natuurlijk segmenteren op bijvoorbeeld geografische of demografische eigenschappen, zodat je nog beter inzichtelijk krijgt wat succes drijft voor jouw bedrijf. Belangrijke segmenten voor jouw bedrijf nemen we ook mee in je meetplan. Zo helpt het measurement plan je dus naar de juiste statistieken te kijken en je online groei verder te realiseren!

 

Benieuwd hoe jij een meetplan kunt gebruiken voor jouw website of wil je een meetplan samen met ons opstellen voor je website? Neem gerust contact op met één van onze online marketeers en we helpen je graag verder bij het uitbouwen van jouw online succes!

 

Nedbaas Arie Joosse
Arie Joosse SEO / SEA specialist

Meer updates

Naar overzicht