Passie voor online
header afbeelding

Online ijsvitrine voor Venezia

Met de zomer op komst was de ontwikkeling van een online ijsshop voor Venezia di Agnoli dit voorjaar absoluut geen vervelend project. Alhoewel Venezia haar ijs nog steeds op traditionele wijze bereidt, vindt de familie Agnoli dat ook een ijssalon met haar tijd mee moet gaan. Daarom klopten ze bij Nedbase aan voor onze online expertise. Projectmanager Rolf Dijkstra en developer Jurgen Franse vertellen er meer over!

“Venezia vroeg ons mee te denken in het hele proces, online én offline”, begint Rolf. “Het was niet een kwestie van ‘we bouwen een webshop en onze taak zit erop’. We dachten ook mee over de offline processen achter de webshop: hoe moet er worden omgegaan met de bestellingen en hoe kan de website daar zo goed mogelijk op voorsorteren?” Jurgen haakt in: “Gelukkig had Venezia het hele productieproces voor ons inzichtelijk gemaakt. Zij werkten het eindpunt uit en wij bedachten en ontwikkelden de ‘weg’ daarnaartoe.”

Primeur

Venezia biedt haar klanten in Nederland de primeur met deze mogelijkheid om online ijs te bestellen. De bestellingen zijn aan een aparte balie af te halen in de salon aan de Grote Markt in Gorinchem. Rolf legt uit: “Het is een uniek en innovatief concept. Voor zover wij weten is online ijs bestellen op deze manier bij je favoriete ijssalon nog niet mogelijk in andere steden. We wilden de beleving van de ijssalon naar online vertalen. Je ziet de vitrine, maar dan digitaal. We moesten echt het wiel opnieuw uitvinden, we hadden geen voorbeeld.”

 

Online ijsvitrine voor Venezia

Online vitrine

“Het bedenken van de ideale customer journey op de website was een leuke uitdaging, want niemand bestelt ijs op exact dezelfde manier”, legt Jurgen uit. “De één bedenkt bijvoorbeeld eerst hoeveel bollen hij wil en dan pas de smaken. De ander staat verlekkerd voor de ijsvitrine naar alle smaken te kijken en beslist dan pas hoeveel bollen hij neemt. Beide opties zijn in onze ‘online vitrine’ ook mogelijk, zonder dat de klant gedwongen wordt om het in een bepaalde volgorde te doen. We hebben ervoor gezorgd dat klanten op één scherm een ijsje kunt samenstellen, in zo min mogelijk stappen.” Het uitgangspunt van een zo laagdrempelig mogelijk concept. Rolf: "Je loopt in de stad, het is warm en je hebt zin in een ijsje. Maar absoluut geen zin in die meterslange rij. Want die staat er met mooi weer heel vaak bij Venezia. Dus ook op mobiel moet alles optimaal werken, zodat klanten met een druk op de knop een ijsje kunnen bestellen.”

Digitaal ijsscheppen

Voor de medewerkers van Venezia heeft Nedbase een intuïtief dashboard ontwikkeld. “Wanneer een ijssmaak op is, moet er snel gehandeld kunnen worden en met plakkerige ijshanden kun je niet in het CMS inloggen op een laptop om de smaak te deactiveren”, legt Jurgen uit. “Via het dashboard kunnen ze tijdens het ijsscheppen met één klik op de knop aangeven dat bijvoorbeeld het caramelijs op is. Zo kunnen ze snel handelen en blijft de webshop up-to-date!”

Intensieve samenwerking

Goede samenwerking, betrokkenheid en heel veel sparren zijn voor een innovatief project als dit absoluut een must. Rolf: “Je moet goed weten hoe het offline proces in elkaar zit, om het online proces helemaal sluitend te krijgen. Wanneer kan de bestelling worden opgehaald? Hoeveel bereidingstijd is er om rekening mee te houden? En wat te denken van alle additionele producten als toppings, slagroom, etc. Door korte lijntjes en een goede voorbereiding is het ons gelukt dit allemaal in de webshop te verwerken.”

Online succes

"Voor een webshop die nog maar sinds juni in de lucht is, loopt het erg goed”, vertelt Rolf. “De conversiepercentages zijn nu al hoog. Dat kan volgend ijsseizoen alleen maar beter worden! Dan zijn mensen ook bekend met het concept. Je moet misschien eerst een keer die enorme rij ervaren, waarin je de online bestellers de ijszaak in ziet lopen en binnen een paar minuten weer buiten ziet staan met een heerlijk ijsje.”

 

Online ijsvitrine voor Venezia

Toekomstplannen

Voor de toekomst zijn er nog genoeg ideeën. Het is een mooi platform om uit te breiden. Nu is het gestoeld op bestellen en ophalen. Maar in de toekomst kunnen ijsjes misschien ook worden bezorgd. “En we willen in de toekomst de user experience nog beter maken”, vertelt Jurgen. “We denken dan aan functionaliteiten zoals een gebruikersaccount, waarin de meest bestelde of favoriete smaken worden opgeslagen.” Ook zijn er nog veel ideeën op het gebied van online marketing. Rolf denkt hardop: “Als er bijvoorbeeld 30 graden is voorspeld, kunnen we daar met e-mailmarketing of een online advertentiecampagne op in spelen. Kortom: toekomstplannen genoeg!”

Nedbaas Karen Oerlemans
Karen Oerlemans Projectmanager

Meer updates

Naar overzicht