Passie voor online
header afbeelding

Westerscheldetunnel.nl vernieuwd!

Sinds deze week staat de nieuwe website van N.V. Westerscheldetunnel online. Een super mooi project voor een vertrouwde opdrachtgever met een eindresultaat waar we enorm trots op zijn: een ‘less is more’ website waarop de functionaliteit en de vraag van de bezoeker centraal staan, zonder overbodige fratsen. Want daar draait het online om ‘anno’ 2016.

Bezoeker centraal

Jaap Walhout, adviseur vanuit Nedbase: “We zien online een toenemende vraag naar functionele informatievoorziening. Deze trend signaleerden we ook samen met de Westerscheldetunnel en hier hebben we bij de ontwikkeling van de nieuwe site op ingespeeld. Snelle en accurate verkeersinformatie is de belangrijkste reden om de website www.westerscheldetunnel.nl te bezoeken. Is er wel of geen stremming? Dat willen bezoekers weten, zonder overbodige opsmuk.”

User centered design

Laurens Almekinders, lead designer bij Nedbase, is het creatieve brein achter het zogeheten ‘user centered design’: “Het uitgangspunt van het nieuwe websiteconcept is dat het in één oogopslag duidelijk laat zien of het tracé van de Westerscheldetunnel en de Sluiskiltunnel beschikbaar is of niet. En zo niet, wat dan de mogelijke alternatieven zijn. We hebben ingezet op een functioneel lay-out. Gedurfd, maar super overzichtelijk. Daarnaast sluit de nieuwe look-and-feel aan op de vernieuwde huisstijl die de N.V. Westerscheldetunnel sinds de uitbreiding met de Sluiskiltunnel in 2015 hanteert.”

Westerscheldetunnel.nl vernieuwd!

Super slimme kaart

Op de nieuwe website is het volledige tracé, inclusief beide tunnels, in kaartvorm weergegeven. Het tracé is onderverdeeld in acht wegdelen en per wegdeel kan een status worden meegegeven. Aan de hand van het kleurgebruik ziet de bezoeker direct wat de status is. Groen betekent beschikbaar, oranje betekent beschikbaar met lichte hinder en rood betekent dat er geen enkel verkeer mogelijk is. Laurens: "In onze studio hebben we alle scenario’s zorgvuldig grafisch uitgewerkt. Ook is de opzet meerdere keren getest bij zowel medewerkers van de Westerscheldetunnel als mensen buiten de organisatie.”

 

 

Westerscheldetunnel.nl vernieuwd!

Complexe technieken

Jaap: “Niet alleen qua design, maar ook op technisch gebied is er hoogstaand werk verricht. De beschikbaarheid van het tracé is uiteraard ‘onder de motorkap’ netjes gekoppeld met de externe berichtgeving, zoals e-mail, sms, Twitter en de statusborden langs de weg. En wanneer er een calamiteit is, wordt direct de omleidingsroute op de website weergegeven. Deze omleiding kan dan via Google Maps overgezet worden op de smartphone van de gebruiker en direct als navigatie gebruikt worden. Complexe technieken die we super gebruiksvriendelijk hebben verpakt om bezoekers gemak en toegevoegde waarde te bieden.”

 

Jarenlange samenwerking

Nedbase is al jaren nauw aangesloten op de online strategie van de Westerscheldetunnel. Gestart met een corporate website en inmiddels uitgebouwd tot een full-stack oplossing voor digitale informatievoorziening. Op extern gebied door geschakelde berichtgeving via email, twitter, sms en push-berichten (die de operators simpel kunnen bedienen via een afgeschermd dashboard). En op intern gebied speelt het sociale intranet, boordevol met applicaties een grote rol.  

 

Bekijk de website: www.westerscheldetunnel.nl

Nedbaas Jaap Walhout
Jaap Walhout Adviseur / partner