Wie voor het elfde jaar op rij de titel ‘Beste ROC van Nederland’ krijgt, verdient natuurlijk ook een topwebsite. Maar hoe spreek je studenten eigenlijk aan en hoe val je op? Wij kregen de eer om met deze toffe uitdaging aan de slag te gaan!

Een online rondleiding

Met zes hoofdvestigingen door het hele land is het Hoornbeeck College een grote en succesvolle reformatorische MBO-school in Nederland. Om de verschillende locaties, de identiteit van het Hoornbeeck en het diverse aanbod van opleidingen te presenteren aan potentiële studenten, ontstond de behoefte voor een vernieuwde website. Dat klonk voor ons als een leuke en uitdagende opdracht. Om een goed beeld te krijgen van de identiteit van de organisatie en de gewenste doelstellingen van de website, zijn we met de organisatie van het Hoornbeeck College in gesprek gegaan.

Doelgroep verkennen

Een belangrijke eerste stap in het ontwikkelen van de nieuwe website van het Hoornbeeck was het gebruikersonderzoek. Hiermee probeerden we inzicht te krijgen in de doelgroep en stelden we vragen zoals: “Wat is de reden is voor een websitebezoek aan het Hoornbeeck?”. Van huidige leerlingen wilden we graag weten of ze alle informatie goed konden vinden op de voormalige website. Ook waren we benieuwd hoe potentiële studenten, die nu nog op het vmbo zitten, zich oriënteren op een vervolgopleiding. Tenslotte vroegen we aan medewerkers van het Hoornbeeck College wat zij belangrijk vinden. Zij noemden bijvoorbeeld informatievoorziening voor ouders, leerlingen en medewerkers als aandachtspunt voor de website. Om ervoor te zorgen dat elke vestiging van het Hoornbeeck College zich kan vinden in de persoonlijke locatiepagina op de website, hebben we daarnaast ook interactieve locatiesessies georganiseerd. Al deze activiteiten hebben eraan bijgedragen dat we de doelgroep goed konden verkennen, zodat de nieuwe website echt de verbinding kan leggen met de studenten.

Aan de slag

Het vooronderzoek leverde genoeg informatie op om aan de slag te gaan met het creatieve onderdeel van dit traject; het bouwen van de website! Hiervoor werden eerst het concept en design verder uitgewerkt, zodat onze techneuten vervolgens aan de slag konden gaan met het maken van een ijzersterke website. Het Hoornbeeck College stond open voor nieuwe ideeën en was ook bij dit onderdeel van het traject erg betrokken. Zo werd de eerste versie van de ‘multi-website’ met de verschillende locaties van het Hoornbeeck gedeeld en klikten zij door de subwebsite om te checken of alles goed werkte. Hierna gingen ze aan de slag met het schrijven van de content voor de pagina’s en bepaalden zij ook zelf wat een logische structuur was. Om ervoor te zorgen dat alle locaties in de toekomst hun eigen subwebsite kunnen beheren, verzorgde Nedbase een handige CMS-training. Een mooi traject dus, waarin intensief is samengewerkt. En al zeggen we het zelf; het eindresultaat mag er zijn! Hoornbeeck.nl is strak en vernieuwend, met een heldere structuur.

Partnership voor de toekomst

Op dit moment blijven we leren door de statistieken en data continu te evalueren. Er is een mooie samenwerking ontstaan met het Hoornbeeck College voor de toekomst. Ondertussen zijn we namelijk al hard bezig met het ontwikkelen van een nieuw project: ‘Hoornbeeck Connect’. Deze nieuwe website is gericht op het volwassenenonderwijs en hopen wij in maart te lanceren. Ook zijn er plannen voor het maken van een online personeelsgids en jaarverslag voor het Hoornbeeck College. Genoeg om nog eens over te schrijven dus!

“Nedbase heeft ons verrast met creativiteit, vormgeving en functionaliteit. Daarnaast was de samenwerking erg prettig.” Frans de Koeijer, communicatieadviseur bij het Hoornbeeck College