Huidige situatie
Stel je voor: je bent scootmobilist en komt tijdens het rijden ineens stil te staan. Of je scootmobiel start niet als je thuis weg wilt rijden. Hoe vervelend is dat? Dit soort situaties wil je zo snel en goed mogelijk oplossen en het liefst natuurlijk voorkomen. Bij de start van dit project verdiepten we ons dan ook in de huidige situatie: hoe gaan dealers en servicemedewerkers nu om met dit soort problemen? Als er een serviceprobleem wordt gemeld, is er altijd contact tussen de consument en de servicemedewerker. De servicemedewerker probeert tijdens dit gesprek te achterhalen wat er aan de hand is. Vervolgens stuurt hij een monteur langs, die de scootmobiel ter plekke probeert te repareren. Soms lukt dit, maar vaak moet de scootmobiel mee naar de serviceafdeling van de betreffende dealer. Daar wordt dan de data van de scootmobiel uitgelezen. Behoorlijk omslachtig dus! Daarbij komt dat dit soort telefoongesprekken gevoelig zijn voor interpretatieverschillen in de communicatie tussen de consument en de servicemedewerker. Ook komt het weleens voor dat de monteur niet de juiste apparatuur bij zich heeft of voor kleine problemen langskomt, zoals een rem die aan blijkt te staan. Dat kan véél efficiënter en is dus binnenkort verleden tijd!
Slimme scootmobielen
Wat is dan dé oplossing? Een volledig nieuw portaal waar servicemedewerkers realtime inzicht hebben in de data van alle scootmobielen. Hulp op afstand dus! Door onder andere batterijpercentages en erroralerts mét oplossingen direct in te kunnen zien, kunnen servicemedewerkers actief problemen signaleren en tijdig ingrijpen. Hierdoor wordt de levensduur van de accu verlengd. En dat is weer heel duurzaam! Ook kunnen monteurs veel effectiever en beter voorbereid op weg. Gevolg: een flinke kostenbesparing in service en onderhoud. En de consument? Die kan binnen no-time weer zorgeloos op pad!
We gingen samen de uitdaging aan
Welke data is belangrijk?
Maar hoe bepaal je welke data er in het dashboard zichtbaar moet zijn? En welke data is daarbij belangrijk of minder belangrijk? Om de materie en de gebruiker goed te begrijpen en om richting te bepalen voor het product, namen we op locatie interviews af. We gingen langs diverse dealers, ieder met een eigen serviceafdeling. Ook organiseerden we card sorting sessies, waar we alle stukjes informatie op kaartjes schreven, zoals: staat de scootmobiel wel of niet op de rem? Wat is het batterijpercentage? En wat is de huidige locatie van de scootmobiel? Vervolgens bepaalden we de mate van belangrijkheid. Zowel de input uit de interviews als de card sorting sessies leverden veel waardevolle informatie op over de inrichting van het dashboard.
Nieuwe huisstijl voor het dashboard
Na de discoveryfase ontwikkelden we het dashboardconcept. Op basis van de gemaakte schetsen door Conneqtech, ging onze UX designer verder aan de slag. We maakten nieuwe wireframes en hebben een stijlverkenning gedaan. Tijdens deze verkenning gingen we op zoek naar een richting voor de stijl van het dashboard. Kleuren, vorm en uitstraling waren hierbij bepalend. We pasten de stijlverkenning toe op de wireframes, waarna Conneqtech akkoord ging met het design. Op naar de realisatie!
Het design concreet maken
Tijd om het design concreet te ontwikkelen en de prioriteiten te bepalen. Tijdens de realisatiefase kwam het hele projectteam bij elkaar, bestaande uit een projectmanager/product owner, een scrum master/backend developer, een tweede backend developer, een frontend developer en een UX designer. De basis voor deze realisatiefase was onze backlog, waar we het werk opsplitsten in delen. Door de backlog bepaalde Conneqtech de prioriteiten, zodat zij controle hadden over wat er wanneer gerealiseerd werd. Voor ons team was de backlog een houvast gedurende het hele project. We creëerden een testomgeving, waarin Conneqtech het werkend product kon testen en beoordelen. Ook leverden we een design system in Storybook op, waar alle UI-componenten en documentatie op één georganiseerde plek bij elkaar staan.
Gestructureerd werken door scrum methode
Tijdens het hele project werkten we volgens de scrum methode. Met duidelijk gecreëerde momenten, zoals dagelijkse stand-up meetings en tweewekelijkse sprints, zorgden we ervoor dat de samenwerking gestroomlijnd en vlot verliep. Om de twee weken leverden we een nieuwe versie van het product op aan Conneqtech, die het resultaat vervolgens weer deelde met Invacare. Via deze korte lijnen konden zij ons makkelijk en snel van feedback voorzien, waardoor het minimum viable product (MVP) van het dashboard er na acht sprints al volledig stond!
Op naar de lancering
En dit is nog maar het begin. Momenteel testen Conneqtech en Invacare het nieuwe digitale platform met diverse scootmobielen. Zo kijken ze of alle data, dat door deze testen zichtbaar wordt in het dashboard, ook daadwerkelijk klopt. Voor livegang gaan wij nog een keer terug naar de eerder bezochte dealers, om ze een update te geven over het product. Op basis van de gebruikersfeedback wordt het platform dan straks verder doorontwikkeld. Maar uiteraard is na maanden full focus ontwikkelen, de oplevering van deze splinternieuwe serviceapplicatie al met een gezellige borrel bij ons aan het Molenwater gevierd. Want bij dit soort supertoffe projecten staan we graag even extra stil: de gezamenlijke aanpak en de heuse teamspirit hebben voor dit resultaat gezorgd, waar straks honderden dealers van tienduizenden scootmobielen dankbaar wereldwijd gebruik van maken!
Meer weten over deze case?
Rolf vertelt je er graag meer over!
of bel 0118 617 873