Het inspectieproces
Zeeland Refinery maakt al jaar en dag van ruwe aardolie brandstoffen als benzine, diesel en LPG. Het bedrijf heeft, als een van de weinige bedrijven in Nederland, de hoogste mate van bevoegdheid verkregen om keuringen helemaal zelfstandig uit te voeren. Ze hanteren hiervoor een vaste werkwijze:
- De voorbereiding: de planning wordt vanuit backofficesysteem Credo geprint, doorgenomen en meegenomen in het veld.
- De inspectie: aan de hand van de planning wordt de installatie geïnspecteerd en/of gerepareerd. Dit leggen ze vast met pen en papier.
- De terugkoppeling aan het systeem: de uitgevoerde werkzaamheden worden vanaf het papier ingevoerd in het backofficesysteem.
Een tijdrovende werkwijze en door het handmatige invoeren ook best fout gevoelig. De wens van Zeeland Refinery was dan ook om het inspectieproces door middel van een mobiele applicatie te versnellen, te versimpelen en nog nauwkeuriger maken.


Gebruiksvriendelijke app
Na een grondige analyse van het proces en hun werkwijze gingen we eerst aan de slag met een functioneel technisch en visueel ontwerp. Door de medewerkers van Zeeland Refinery intensief onderdeel uit te laten maken van ons ontwikkelteam, zaten we er continu kort op. Zo konden we verbeteringen al gedurende het project toepassen. In nauwe samenwerking met de inspecteurs, maakten we volgens de vaste werkwijze een geautomatiseerde en snelle oplossing. We ontwikkelden een hybride app die we speciaal voor Android hebben ontworpen. Door gebruik te maken van webtechnieken en zogenaamde ‘middleware’ is de app super flexibel qua aansluiting op back-end systemen zoals Credo.
Het resultaat
De inspecteur synchroniseert nu eerst zijn tablet met backofficesysteem Credo, zodat alle relevante gegevens van de te inspecteren objecten in de app staan. Deze gegevens zijn ook lokaal beschikbaar, waardoor de tablet ook te gebruiken is zonder internetverbinding. Na de inspectie sluit de inspecteur de tablet weer aan op het internet en synchroniseert de resultaten, met één druk op de knop! Zo verlopen de planning en verslaglegging niet meer via papier maar altijd via de app. Veel sneller en nóg nauwkeuriger dus.
Na de oplevering van de app zit ons werk er nog niet op. Na de turnaround in mei 2020, waarbij de fabriek tijdelijk stil ligt voor inspectie, gaan we verder met de doorontwikkeling.
Korte lijntjes met de opdrachtgever
Door samen met de opdrachtgever te werken vanuit een centraal projectboard was de actuele status van het project voor iedereen inzichtelijk. Door deze manier van werken verliepen de klanttesten binnen no-time. Mede dankzij deze nauwe samenwerking is het eindresultaat indrukwekkend; een gebruiksvriendelijke en razendsnelle app waar Zeeland Refinery zéker efficiënt de toekomst mee in gaat.