Toggle Menu
Nedbase
Molenwater 81 4331 SE Middelburg

Klanten vasthouden en activeren met Marketing Automation

Hoe zorg je er nu voor dat jouw klant ook klant blijft? Of nog beter; een nóg hechtere klant wordt? Met Marketing Automation benader je klanten heel persoonlijk op het moment dat het voor hen relevant is.

Wat is Marketing Automation?

Veel bedrijven sturen een periodieke nieuwsbrief naar alle klanten. Maar dit kan persoonlijker. Het is namelijk veel effectiever om ‘in gesprek te gaan’ met je klant en in te kunnen spelen op zijn persoonlijke respons en behoeften. Hiermee worden je e-mailmarketing strategie een stuk persoonlijker. Dit proces kunnen we automatiseren en heet ‘Marketing Automation‘. In dat geval stuur je bijvoorbeeld persoonlijke nieuwsbrieven naar een ontvanger die voldoet aan bepaalde voorwaarden. Denk aan een specifieke (geboorte)datum, een aangeschaft product of de gegevens die voortkomen uit een inschrijfformulier op de website. Marketing Automation biedt geweldige salesmogelijkheden, begeleidt mensen door een keuzeproces én helpt bedrijfsprocessen te verbeteren!

Automatisch keuzeproces

Voor Jeugdzorgspecialist Juvent heeft Nedbase het wervingsproces van nieuwe pleegouders volledig geautomatiseerd, dankzij Marketing Automation. Pleegouder worden is een grote levensveranderende stap waar een zorgvuldig en intensief keuzeproces aan vooraf gaat. Om de potentiële pleegouders te ondersteunen in hun besluit, kunnen ze via de website van Juvent een informatiepakket aanvragen. Hierna ontvangen ze persoonlijke (automatische) berichten en worden ze getriggerd om een informatieavond te bezoeken. Daarnaast helpt Marketing Automation ook met automatische e-mails de vragen van de potentiële pleegouders te beantwoorden en ze doorlopend te informeren. Op deze manier begeleidt Juvent geïnteresseerden in hun keuzeproces door ze te activeren en van informatie te voorzien. Ook een mooi voorbeeld van het succesvol inzetten van Marketing Automation. De pleegouders worden namelijk veel beter geïnformeerd zonder dat Juvent hiervoor extra capaciteit moet inzetten.

Mogelijkheden voor webshops

Ook liggen er veel commerciële mogelijkheden met Marketing Automation. Denk bijvoorbeeld aan een kortingsmail op je verjaardag of een automatische reminder wanneer je producten in je winkelmandje hebt achtergelaten. Deze mailings leveren vaak vier keer meer omzet op dan een ‘gewone’ nieuwsbrief! Verkoop je producten die na een bepaalde periode op zijn? Dan haak je hierop in door die producten na een vastgestelde periode, met een eventuele korting, weer aan te bieden via de mail. Mensen zijn dan veel sneller geneigd om deze producten opnieuw te bestellen. Dit soort principes passen we dan ook veel toe bij onze e-commerce klanten.

Ook voor jouw bedrijf!

Er zo zijn nog veel meer mogelijkheden om Marketing Automation slim in te zetten. Benieuwd of Marketing Automation ook voor jouw organisatie interessant is? Neem gerust contact op met één van onze marketeers. We denken graag mee!

Keertje afspreken?