Hoger in Google komen

Hoger in Google komen. Wie wil dat nou niet? Het is een grote wens van veel ondernemers en bedrijven. Met een hoge positie in Google trek je meer bezoekers naar je website en bereik je potentiële klanten. Hoe je dit bereikt? Met de volgende 7 tips.

Hoger komen in Google door te adverteren (SEA)

Adverteren in Google is dé manier om direct bovenaan in de zoekresultaten te staan. Zoekmachine adverteren wordt ook wel SEA genoemd, wat staat voor Search Engine Advertising. De kracht van adverteren in Google wordt door steeds meer bedrijven ontdekt.

Het grote voordeel van het adverteren in Google ten opzichte van het optimaliseren van je website voor de organische posities, is dat je veel sneller resultaat bereikt. Een campagne binnen Google Ads is snel opgezet en je staat hiermee binnen no-time bovenaan in de zoekresultaten. Het grote nadeel is natuurlijk wel dat je betaalt voor het verkeer wat je krijgt via je advertenties. Daarom kiezen veel bedrijven liever voor zoekmachine optimalisatie, of een combinatie van beide kanalen.

Hoger in Google met zoekmachine optimalisatie (SEO)

Zoekmachine optimalisatie (in het kort SEO, wat staat voor het Engelse ‘Search Engine Optimization’), is gericht op het verhogen van je positie in Google en het verbeteren van je vindbaarheid. Het doel is natuurlijk om hoger in Google te komen, zodat je meer potentiële klanten naar je website weet te trekken. Maar hoe kom je nu hoger in Google? Hier spelen heel veel factoren een rol in. Bovendien is het algoritme dat Google gebruikt ‘geheim’. Toch weten we door ‘trial and error’ inmiddels vrij goed wat wel en geen invloed heeft op je positie in de zoekresultaten van Google.

De drie pijlers van SEO

In het kort hangt je positie in Google samen met drie factoren, die we de pijlers van SEO noemen:

  • De content op je website
  • De techniek (code) van je website
  • De autoriteit van je website

1. De content op je website

Je hebt het vast wel eens gehoord: “Content is king”. En in zekere zin is dat ook zo. Als je in Google zoekt naar iets, wil Google je een zo relevant en goed mogelijk resultaat tonen. De relevantie van de zoekresultaten bepaalt Google aan de hand van je content, oftewel de teksten en afbeeldingen op je pagina. Heb je een uitgebreid en interessant artikel geschreven over een specifiek onderwerp? Dan vergroot dat je kansen enorm op ook op dit onderwerp te scoren.

2. De techniek (code) van je website

Voordat Google de relevantie van je pagina’s kan bekijken is het belangrijk dat de techniek van je website op orde is. Als Google je pagina’s niet kan bezoeken vanwege een technische fout, zal je nooit hoger in Google komen, ook al is je content nog zo goed. Het technische gedeelte van SEO is een erg specialistisch vakgebied, waar je vaak een specialist en de hulp van je webbouwer bij nodig zult hebben.

3. De autoriteit van je website

Naast de techniek en de content kijkt Google ook naar de autoriteit van je website. Is je website erg populair op het web? Dan is de kans groter dat je goed zal scoren. De populariteit / autoriteit bepaalt Google aan de hand van links. Linkjes vanaf externe websites naar jouw website, kun je zien als ‘stemmen’. Krijg je veel stemmen van relevante websites die zelf ook een hoge autoriteit hebben? Dan vergroot dit je kansen op een hoge positie enorm.

Wil je zelf aan de slag met het verbeteren van je vindbaarheid in Google? Maak gebruik van de volgende 7 tips.

1. Bepaal je zoekwoorden

Binnen Google draait alles om zoekwoorden en relevante content. Het doel van Google is om jouw te helpen vinden wat je zoekt. Stel dat je zoekt in Google naar “pumps maat 38”, dan wil je pumps in maat 38 zien als resultaat. Het is dan ook de taak van Google om webpagina’s te laten zien met pumps in die specifieke maat. Een pagina met algemene damesschoenen voldoet in dat geval namelijk niet aan jouw zoekopdracht.

Hoe bepaalt Google dan of een pagina relevant is aan de zoekopdracht? Simpel: Aan de hand van je content. De content omvat alle tekst, afbeeldingen en video’s die je op je webpagina toont. Om duidelijk te maken aan Google voor welke zoekwoorden jouw pagina interessant is, is het belangrijk om de betreffende woorden te verwerken op je pagina. Heb je dus een pagina met diverse pumps in maat 38? Dan is het ook belangrijk om dat in je tekst duidelijk te maken. Dit kun je doen door de zoekwoorden waarop je gevonden wil worden (zoals de term ‘pumps in maat 38’) te verwerken in je teksten, koppen, subkoppen en allerlei andere zogenaamde ‘on-page’ factoren waar Google naar kijkt voor het bepalen van het onderwerp van je pagina.

Hoe weet je welk zoekwoord voor jou en je bedrijf relevant is? Zelf kun je vaak enigszins wel een inschatting maken waar potentiële klanten op zoeken. Toch zien we vaak dat ondernemers en bedrijven belangrijke zoekwoorden over het hoofd zien. Daarom is het slim om via handige tools zoals Ubersuggest of de Keyword Planner van Google Ads, inzichtelijk te maken welke zoekwoorden gebruikt worden door je doelgroep. Door juist je website voor díe zoekwoorden te optimaliseren, kun je meer bezoekers naar je website trekken. Goed gevonden worden in Google is namelijk leuk, maar het is pas echt interessant als het je ook klanten oplevert.

2. Stel landingspagina’s op

Wil je je website optimaliseren voor een bepaald onderwerp of een bepaald zoekwoord? Stel hier dan zogeheten landingspagina’s voor op! Dit zijn pagina’s die geoptimaliseerd voor één of enkele zoekwoorden waarop je gevonden wil worden. De woorden die je verwerkt op je pagina haal je uit het zoekwoordonderzoek. Belangrijk is om de pagina te voorzien van goede informatieve content. Zorg ervoor dat de informatie die je geeft op je pagina zó goed is dat Google simpelweg niet om je heen kan. Dat vergroot de kans dat jij zult ranken op het betreffende onderwerp enorm.

Uit onderzoek is al vaak gebleken dat diepgaande content over een onderwerp beter scoort, dan en korte tekst met weinig diepgang. Ik raad je dus aan om hier rekening mee te houden bij het schrijven van je SEO tekst. Vergelijkbaar met de pagina die je nu leest over SEO. De kans is groot dat een uitgebreide pagina met allerlei tips en tricks voor SEO zoals deze veel beter scoort dan een korte pagina met weinig diepgang.

Ook een een duideijke call to action is belangrijk. Hiermee leidt je de bezoeker naar het gewenste doel binnen je pagina of website. Dat kan bijvoorbeeld een doorverwijzing zijn naar je producten of je kunt de bezoeker de mogelijkheid bieden om eenvoudig contact op te nemen.

3. Schrijf unieke content

Wil je goed gevonden worden in Google? Voorkom dan dat je je teksten kopieert van andere websites. Het kopiëren van content wordt ook wel duplicate content genoemd. Google heeft dit snel door en de originele schrijver van de content zal (over het algemeen) getoond worden in de zoekresultaten.

Ook binnen je website zelf kan er sprake zijn van duplicate content. Dit kan bijvoorbeeld komen doordat je pagina’s via meerdere URL’s te bereiken zijn. Zeker binnen webshops kan dit vaak het geval zijn. Heb je het idee dat je te maken hebt met duplicate content binnen je website? Schakel dan een SEO specialist in om dit samen met je op te lossen.

4. Schrijf uitnodigende pagina titels en meta beschrijvingen

De zoekresultaten in Google bestaan altijd uit drie onderdelen: de titel van de pagina, de url van de pagina en een korte beschrijving van de pagina. Wat er bij jouw zoekresultaat getoond wordt, kun je beinvloeden door het gebruik van een pagina titel en meta description. Dit zijn elementen van een webpagina die terug komen in je code en door Google uitgelezen worden. Ik raad je altijd aan om de titel en meta description zo uitnodigend mogelijk te schrijven. Hiermee kun je je namelijk onderscheiden tussen andere zoekresultaten en een uitnodigend resultaat vergroot de kans dat iemand op jouw zoekresultaat klikt.

Verder is de pagina titel ook een belangrijk element waar Google naar kijkt om te bepalen wat het onderwerp van een bepaalde pagina is. Je kunt dus het beste het zoekwoord waar je op gevonden wil worden gebruiken in de pagina titel.

5. Linkbuilding: vergroot je autoriteit

Naast de content van je pagina is ook de autoriteit van je website een belangrijke ranking factor voor Google. De autoriteit bepaalt Google aan de hand van linkjes die je krijgt vanaf externe websites naar jouw website. Je kunt links als het ware zien als ‘stemmen’ voor je website. Voorheen gold: hoe meer links, hoe beter je zult scoren in de zoekmachine. Tegenwoordig kijkt Google echter niet alleen naar het aantal backlinks, maar ook naar de kwaliteit van de links. Krijg je links van websites die zelf een hoger autoriteit hebben, zoals bijvoorbeeld nieuwswebsites als nu.nl of nos.nl? Dan is de kans groot dat dit hele waardevolle links zijn voor je website die impact zullen hebben op je vindbaarheid. Krijg je daarentegen alleen maar links van ‘spammy’ websites met kwalitatief slechte content? Dan zal Google dit ook doorzien en dit zal geen of nauwelijks impact hebben op je ranking in Google.

Het is slim om twee zaken bij het leggen van links in je achterhoofd te houden. Zorg er enerzijds voor dat je links krijgt van relevante websites en zorg er anderzijds voor dat het natuurlijk oogt voor Google. Wanneer je heel veel links krijgt van buiten je branche of wanneer je alleen maar links krijgt van startpagina’s, zal Google snel doorhebben dat je linkjes legt om het algoritme te beïnvloeden

6. Optimaliseren van je interne linkstructuur

Interne links zijn hyperlinks binnen een website. Dit houdt in dat er op één pagina binnen jouw website, doorgeklikt kan worden naar een andere webpagina binnen jouw website. Behalve actief bezig zijn met linkbuilding (externe links), is het ook van essentieel belang om een goede interne linkstructuur te hebben, omdat het zorgt voor een betere ranking in Google. Dit heeft twee redenen.

Bij een goede interne linkstructuur kun je op elke pagina doorklikken naar een of meer andere pagina’s binnen jouw website. Dit zorgt ervoor dat bezoekers op jouw website gemakkelijk kunnen navigeren naar hetgeen waar zij naar opzoek zijn. Hierdoor stijgt de gebruiksvriendelijkheid van je website en dat is weer positief voor je positie in Google.

Behalve voor de gebruiksvriendelijkheid van je website is een goede interne linkstructuur ook goed voor de vindbaarheid van je webpagina’s. Niet alleen is het navigeren door jouw website op die manier gemakkelijk voor bezoekers, maar ook voor Google zelf. Google indexeert namelijk nieuwe pagina’s en wanneer jouw nieuwe pagina’s sneller gevonden kunnen worden door interne links, worden die pagina’s ook sneller geïndexeerd. Bovendien geven interne links ook de inkomende ‘linkwaarde’ door, zodat je dieper gelegen pagina’s ook hoger in Google komen.

7. Zorg voor een professionele en overzichtelijke uitstraling van je website

Ook de uitstraling van je website is een belangrijk onderdeel voor de gebruiksvriendelijkheid. Bezoekers zullen een professionele en overzichtelijke website sneller vertrouwen dan een onoverzichtelijke website vol met spelfouten of met een ouderwetse uitstraling. Dit zorgt ervoor dat bezoekers jouw website eerder zullen verlaten omdat ze het bijvoorbeeld niet vertrouwen. Dit soort UX (user experience) signalen weegt Google tegenwoordig ook mee in het algoritme en hebben dus impact op op jouw rankings.

De mobiele versie van een website is tegenwoordig nóg belangrijker dan de desktop versie. Google hecht hier namelijk meer waarde aan en daarom is het belangrijk dat je als eerste een mobiele website ontwerpt en optimaliseert, voordat je dit doet met de desktop versie. Je zult merken dat wanneer je mobiele website gebruiksvriendelijk en snel is, Google je een hogere positie zal geven!

Wil je ook hoger in Google komen en kom je er zelf niet uit?  Of heb je andere vragen over online marketing? Neem dan gerust contact op. De specialisten binnen ons internet marketing bureau helpen je graag verder!