Een zee aan informatie: dat is letterlijk waar het Offshore Expertise Centrum (OEC) van Rijkswaterstaat over beschikt. Vanwege hun unieke locatie lenen de transformatorplatforms van de windmolenparken op de Noordzee zich uitstekend voor het inwinnen van data. Hoe vertaal je deze data naar begrijpelijke informatie? En hoe maak je die op een gebruiksvriendelijke manier inzichtelijk? Voor het project Digitale Noordzee gingen we deze uitdagingen aan en ontwikkelden we een efficiënte webapp.

Informatie inwinnen met sensoren op zee

De natuur heeft altijd de regie, ook op zee. Door data te verzamelen en deze om te zetten naar informatie, kunnen ze bij het OEC de situatie op zee zo goed mogelijk inschatten. Data inwinnen op zee: hoe werkt dat precies? Dit doen de experts van het OEC met behulp van allerlei sensoren. Denk aan een nautische radar, golfhoogtemeters, windhoogte- en snelheidsmeter en vogelradar. Deze informatie is bijvoorbeeld waardevol voor de professional die het windmolenpark wil bezoeken. Zo weet diegene precies of de situatie op zee wel of niet gunstig is om uit te varen. Voorheen was deze informatie niet beschikbaar of waren er verschillende toepassingen nodig. Eén centrale verzamelplek was er niet. Tijd voor verandering dus!

Rijkswaterstaat digitale noordzee

In de schoenen van de gebruiker

We trapten af met een kick-off op het OEC in Stellendam. Hier doken we in de wereld van de professional. Zo stapten we in de schoenen van de gebruiker tijdens een rondleiding op een platform bij het OEC. Aan de hand van interviews creëerden we een persona, ofwel een gedetailleerde omschrijving van een gebruiker, en een journey map. Doelen, frustraties, problemen, behoeften en kansen werden snel duidelijk. Op de tweede dag keerden we terug voor een gezamenlijke schetssessie. Hierin kwamen ideeën tot leven op papier. De tweedaagse kick-off vormde een sterke basis voor de webapp en een duidelijke richting voor het design.

Tijd voor de concepttest

Op basis van de resultaten van de inspiratiesessies werkten onze designers een klikbaar prototype uit. Dit prototype legden we voor in een concepttest aan de eindgebruikers van het OEC. Zij beoordeelden onder andere de functionaliteit en begrijpelijkheid. De eerste reacties waren positief en de feedback waardevol. Tijd voor de volgende stap: het visual design! Na een verbeterslag van het concept, goten we het ontwerp in het herkenbare jasje van Rijkswaterstaat.

Rijkswaterstaat digitale noordzee Nedbase

Applicatiebouw in sprints

Na het uitwerken van het complete design was het tijd voor de realisatiefase. Voor de bouw van de applicatie vormden we een sterk scrumteam: een projectmanager, backend developer, frontend developer en een UX designer. Voor maatwerkprojecten als deze werken we op basis van een backlog. Dit wil zeggen dat we, samen met de klant, het project opdelen in sprints. Zo leverden we elke sprint een werkend product op in de testomgeving. Denk aan het realiseren van een designsystem in dark & light modus. Stap voor stap werkten we toe naar de eindsprint.

Rijkswaterstaat digitale noordzee Nedbase

Het eindresultaat in beeld

De eerste versie van het dashboard voor het windmolenpark in Borssele is inmiddels live! In de toekomst zullen – naast Borssele – alle windmolenparken van de Noordzee zichtbaar zijn op het dashboard. Door de komst van deze progressive webapp zien professionals in één opslag de situatie op zee. Dit voorkomt onnodige vaartochten naar windmolenparken. Superefficiënt én kostenbesparend! Intussen werken we verder aan nieuwe functionaliteiten. Ook keren we binnenkort terug naar het OEC om te bespreken hoe we een bredere doelgroep kunnen bedienen met de webapp.