Woord & Daad zet zich in voor duurzame verandering voor mensen in armoede. Dat doen ze door mensen, organisaties, bedrijven en lokale partners uit alle sectoren te verbinden om zo een menswaardig bestaan te creëren voor iedereen. Om deze wereldwijde impact digitaal kracht bij te zetten, zijn een professionele website en digitale communicatiestromen richting betrokkenen essentieel.

Na een omvangrijk pitchtraject koos Woord & Daad voor ons als digital advies- en ontwikkelpartner. Vanaf de start van onze samenwerking, werken we continu aan het digitaal op de kaart zetten van Woord & Daad en maken we interactieve samenwerking met de achterban mogelijk. Met als eerste resultaat een splinternieuw online platform inclusief matchmaker voor kindsponsoring.

Het vraagstuk

De website en mijn-omgeving van Woord & Daad waren qua uitstraling, structuur, performance en gebruiksvriendelijkheid toe aan vernieuwing. De website bevatte veel informatie zonder logische structuur, waardoor die informatie niet altijd makkelijk terug te vinden was.

Als basis stelden we een aantal doelen op het gebied van marketing, promotie en branding. Deze basisdoelen werkten we samen verder uit in sessies. Een van de doelstellingen was een stijging in verkeer en betrokkenheid op de website realiseren en het binden en werven van donateurs.

Strategie en UX-design

Om een passende online strategie en eindresultaat op te leveren verdiepten we ons in de organisatie, ambities en doelgroepen van Woord & Daad. In strategische sessies op locatie met diverse afdelingen haalden we de benodigde input op.

Onder leiding van UX-designer Myrthe en lead designer Laurens brachten we alle doelgroepen in kaart en werkten we van de belangrijkste doelgroep een customer journey uit. We vergeleken de uitkomsten met de statistieken en content op de website. Wat bleek? Een groot deel van de content was overbodig en schoot z’n doel voorbij. Zoals de vele projectupdates die niet relevant zijn voor iedere bezoeker.

Die inzichten resulteerden in een overzichtelijke sitestructuur waar je met minimale kliks, zo snel mogelijk op je bestemming raakt. Op basis van de output uit de sessie zijn onze designers vol creativiteit aan de slag gegaan met de wireframes en het visual design van de drie platformen: de website, matchmaker en mijn-omgeving.

Drie platformen, één beleving

Naast de high-end corporate website, realiseerden we ook de matchmaker. Op dit online platform maak je als potentiële kindsponsor een match met een sponsorkind op basis van voorkeuren zoals leeftijd en land. Daarnaast werken we aan het vernieuwen van de Mijn Woord & Daad omgeving. Dit is een belangrijke plek waar donateurs, kindsponsoren en betrokkenen projectupdates krijgen van het project dat zij steunen. Ook kunnen ze in deze omgeving direct communiceren met sponsorkinderen. Deze gepersonaliseerde content verhoogt de betrokkenheid en waardering en zorgt daarmee voor meer conversie (lees: steun) voor de projecten.

Technische realisatie met aandacht voor gebruiksvriendelijkheid

Na goedkeuring op het UX-design van de website zijn we gestart met de technische realisatie. Tijdens het realisatietraject besteedden we veel aandacht aan een gebruikersvriendelijk en overzichtelijk beheer. Het marketingcommunicatieteam van Woord & Daad gebruikt namelijk dagelijks de beheeromgeving om content op de website te publiceren. Door diverse modules aan elkaar te koppelen, kunnen ze vanaf één plek wijzigingen doorvoeren die impact hebben op de gehele website. Dat voorkomt onnodig werk én bespaart tijd.

Samenwerking

Bij de ontwikkeling van de matchmaker werkten we nauw samen met ProjectConnect en Matthat. Zij leveren onder andere de backoffice-software van Woord & Daad. Met hun kennis kon het projectteam een vliegende start maken in de technische realisatie van de matchmaker. Hierbij vormden de wireframes en use cases uit de strategische sessies de basis. En ook tijdens de technische realisatie-fase adviseerden we Woord & Daad op het gebied van UX, ontwerp en functionaliteit. Bij iedere oplevering van functionaliteiten hielpen we met testen, waardoor we ook voor de matchmaker volledige verantwoordelijkheid nemen voor het uiteindelijke resultaat qua UX en design.

Next steps

Samen met Woord & Daad en ProjectConnect bouwen we de komende tijd verder aan Mijn Woord & Daad. We gaan voor het hoogst haalbare en als rode draad houden we steeds voor ogen waar het om draait: het vergroten van de betrokkenheid bij de impactvolle programma’s van Woord en Daad, zodat zij het verschil kunnen maken voor mensen in armoede.

Ook samenwerken?

Neem contact met ons op!