Toggle Menu
Middelburg Molenwater 81
Goes Stationsplein 21

Marketing news 11-2019

Voor veel bedrijven is online marketing dé manier om naamsbekendheid te creëren en klanten aan je te binden. Maar hoe ga je te werk? Daar helpen wij graag bij. We vinden het belangrijk om je op de hoogte te houden van wat er speelt. Daarom lichten we je hier graag het laatste nieuws toe.

#1 Google BERT algoritme update

Google heeft hun belangrijkste update sinds vijf jaar aangekondigd: BERT. BERT (Bidirectional Encoder Representations from Transponders) is een op kunstmatige intelligentie gebaseerd algoritme. Het helpt Google te begrijpen wat woorden en zinnen betekenen, doordat het algoritme ook naar de context en volgorde kijkt. Met deze update hoopt Google dat je zoekopdracht beter begrepen wordt en je zo dus betere resultaten krijgt. Het duurt nog eventjes voordat het algoritme ook in Nederland toegepast wordt, op dit moment is het alleen nog uitgerold in Engelstalige landen. Het voordeel aan deze update is dat marketeers minder hoeven te schrijven naar de wensen van de zoekmachine en meer naar lezer van de tekst. De focus van het schrijven van SEO teksten komt zo dus weer meer te liggen op goede, leesbare teksten dan op het aantal zoekwoorden!

#2 Whatsapp test met productcatalogus voor kleine bedrijven

Ook WhatsApp zit niet stil. Het bedrijf dat eigendom is van Facebook, zet de volgende stappen op weg naar het generen van inkomsten met een nieuwe optie dat Catalogs heet. Catalogs is een optie in Whatsapp Business, waarmee bedrijven producten en diensten aan kunnen bieden via Whatsapp. In de catalogus is het mogelijk om prijzen, productinformatie en foto’s weer te geven. Het voordeel aan Catalogs? Het is voor bedrijven een laagdrempelige manier om hun producten te presenteren. Er hoeft geen webpagina gemaakt te worden én bedrijven kunnen via Whatsapp gemakkelijk een product naar (potentiële) klanten toesturen. Whatsapp Catalog is helaas nog niet beschikbaar in Nederland. Wel maakt het bedrijf kenbaar dat het binnenkort ook in andere landen wordt uitgerold.

#3 PageSpeed Reports in Google Search Console

Google rolt het langverwachte paginasnelheidsrapport in Search Console uit. Deze ontwikkeling werd eerder dit jaar aangekondigd. De snelheid van een pagina is natuurlijk belangrijk voor het gebruik. Een trage website zal de aandacht niet vast kunnen houden, waardoor een gebruiker de pagina snel weer verlaat. Daarnaast is de paginasnelheid belangrijk in de ranking in Google. Maar hoe monitor je deze paginasnelheid nu? Dat kun je vanaf nu bekijken in het PageSpeed report in Google Search Console. In het rapport krijg je een overzicht van de snelheid van de pagina’s in je website. Daarnaast zie je ook welke problemen zich voordoen op een tragere pagina. Door dit handige rapport heb je in één overzicht hoe jouw website qua snelheid draait én waar je nog verbeteren kunt.

#4 Google Ads lead form extensions

Momenteel test Google Ads een nieuwe manier voor bedrijven om klantinformatie vast te leggen met ‘lead form extensions’. Lead form extensions kun je toevoegen aan je advertentie in Google. Dit maakt het mogelijk om direct vanuit Google een contactformulier in te vullen. Dit scheelt voor de gebruiker laadtijd waardoor ze sneller geneigd zijn om hun gegevens achter te laten. Dit kan nóg sneller gaan wanneer er ingelogd is vanuit een Google account, dan worden de gegevens ook nog eens automatisch ingevuld. Het voordeel is dat je snel leads kunt verzamelen in Google, het nadeel is dat de bezoeker niet meer op je website komt.

 

Wij houden het laatste nieuws voor je in de gaten. Benieuwd naar de kansen voor jouw onderneming? Wij denken graag met je mee!

Keertje afspreken?