Ieder kind heeft recht op een veilige, stabiele omgeving om in op te groeien. Daarom is er veel vraag naar pleegouders. Ook bij Juvent. Met marketing automation hebben we de online werving van pleegouders verbeterd en deels geautomatiseerd.

Potentiële pleegouders begeleiden in keuzeproces

Als jeugdzorgspecialist is Juvent voortdurend op zoek naar nieuwe pleegouders. Pleegouders zorgen tijdelijk of voor een langere tijd voor een kind van een ander. Juvent brengt kinderen met een pleegzorgvraag onder bij passende pleeggezinnen uit hun bestand. Door meer pleegouders te werven, kunnen zij kinderen met specifieke wensen en behoeften beter onderbrengen bij de juiste pleeggezinnen. Daarnaast wil Juvent potentiële pleegouders goed begeleiden in hun keuzeproces. De beslissing om pleegouder te worden neem je namelijk niet zomaar. Juvent wil hen daarom van de juiste informatie voorzien op het moment dat zij daar behoefte aan hebben.

Marketing automation flows

Om potentiële pleegouders te begeleiden in hun keuzeproces, richtten we verschillende marketing automation flows in. Op basis van de interactie met de website en automatische e-mails stuurt Juvent diverse ‘opvolgmails’. Deze e-mails geven antwoord op vragen waar zij op dat moment tegenaan lopen. Denk aan ‘Wat zijn de overwegingen om pleegouder te worden?’ of ‘Ik ben alleenstaand. Kan ik dan ook pleegouder worden?’. De automation flows zijn zo ingericht dat we potentiële pleegouders telkens verwijzen naar een vervolgstap in het keuzeproces. Zodra iemand vrijblijvend een informatiepakket aanvraagt via de website, komt diegene automatisch terecht in de flow. Een potentiële pleegouder krijgt vervolgens nuttige informatie toegestuurd en wordt getriggerd om zich aan te melden voor een informatieavond. Na de aanmelding voor een informatieavond ontvangen zij gerichte e-mails over de specifieke avond. Op deze manier gaan potentiële pleegouders goed voorbereid op pad. Na het bijwonen van de informatieavond zijn ze voorzien van alle benodigde informatie om een weloverwogen keuze te maken voor het pleegouderschap. Op dat moment kunnen zij zich op verschillende manieren aanmelden als aspirant pleegouder en kan het intakeproces starten!

Beter inzicht in informatiebehoefte

Door geïnteresseerden te begeleiden in hun keuzeproces, voorkomen we dat mensen onnodig afhaken. Of dat ze hun keuze baseren op foutieve of ontbrekende informatie over het pleegouderschap. Daarnaast geven de automation flows beter inzicht in de informatiebehoefte. Voorheen werden potentiële pleegouders namelijk niet verder begeleid na het aanvragen van een informatiepakket. Door de inzet van marketing automation heeft Juvent er in twee maanden tijd drieëntwintig aanmeldingen bij. Zo’n 23% van degenen die een informatiepakket hebben aangevraagd, meldden zich uiteindelijk aan als pleegouder.