Nedbase
Klant: GGD Zeeland
Jaap Walhout Adviseur / mede-eigenaar Stel een vraag
Cases

Digitale gezondheid voor GGD Zeeland

GGD Zeeland speelt een onmisbare rol in onze samenleving. Van het consultatiebureau tot reisvaccinaties en van milieuonderzoek tot gezondheid in de industrie. Veel werk gebeurt achter de schermen, maar de impact is groot. Dat bleek wel tijdens de coronapandemie. Met een vernieuwde website zetten we hun werk en expertise in de schijnwerpers.

Samen aan de slag

Om de volgende stap te zetten met ggdzeeland.nl, trapten we af met een strategische sessie. We bepaalden samen de hoofddoelen van de website: informeren, service bieden en GGD Zeeland beter zichtbaar maken.

Als doorverwijsfunctie en voor het informeren, waarschuwen en geruststellen van burgers heeft GGD Zeeland een belangrijke rol. Veel bezoekers bezoeken daarom de site. Die informatie moet online dus goed zichtbaar zijn. Maar ook als werkgever wil de organisatie zich profileren.

Onze aanpak

Stap voor stap vooruit

De basis

Creatieve sessies

Een goede website begint met een goede basis. In de creatieve sessies werkten we met elkaar de belangrijkste doelgroepen en toptaken uit. Dat deden we aan de hand van een persona workshop en door het invullen van een targetboard. Ook scherpten we het DNA en de positionering aan met behulp van het Open Kaart-spel.

Content

Een heldere sitemap

Na de sessies maakten we een overzichtelijke sitemap. Deze bevat alle pagina’s die op de website terugkomen. En dat zijn er nogal wat. Samen zorgen we voor overzicht en checken we of bestaande content kan worden hergebruikt, moet worden herschreven naar B1-leesniveau en welke nieuwe content de redacteuren nog moeten schrijven.

Wireframes

De eerste schets

Tijd om de eerste schetsen te maken: de wireframes. We maken een klikbaar prototype, dat een eerste indruk geeft van de website. In de statistieken van de huidige website zien we veel mobiel verkeer, dus daar houden we rekening mee. Net als met de WCAG-richtlijnen, die gaan over de digitoegankelijkheid van de website.

UX & design

Een passend ontwerp

Vanuit het prototype werkten we het design uit. Zo worden de eerste schetsen levendig met kleuren, iconen en beelden. Alle designelementen bundelen we in een designsystem, een digitaal huisstijlhandboek. Veel aandacht ging uit naar het ontwerp van overzichtelijke landingspagina’s. Met flexibele contentblokken kunnen medewerkers eenvoudig afbeeldingen, video’s, quotes en bestanden toevoegen.

Techniek & CMS

Makkelijk te beheren

De ervaringen van medewerkers die elke dag content toevoegen op de website, namen we mee in de inrichting van het CMS. Het doel: gebruiksvriendelijkheid. Geen overbodige toeters en bellen dus. Ook hielden we rekening met groei. De robuuste, technische basis is zo opgezet dat in de toekomst eenvoudig sub-sites kunnen worden toegevoegd, bijvoorbeeld voor campagnes.

Training & testen

Klaar voor livegang!

De laatste stap voor livegang is een uitgebreide test. In een zogeheten acceptatieomgeving checkten we of alles werkt. Vervolgens gaven we het team van GGD Zeeland een CMS-training en advies over digitoegankelijke content. Staan alle seinen op groen? Dan gaat de site live voor het publiek! Vervolgens monitoren we doorlopend of alles goed blijft werken, met behulp van signaleringssoftware.

Een website voor iedereen

Als overheidsorganisatie moet GGD Zeeland een toegankelijke website hebben. De vernieuwde website is volledig WCAG 2.1-proof en voldoet aan de hoogste eisen. De content is helder, begrijpelijk en op B1-taalniveau geschreven. De structuur is logisch, de bediening eenvoudig en formulieren zijn gebruiksvriendelijk opgezet. Slimme validaties en duidelijke meldingen helpen daarbij.

Ook kunnen bezoekers de website laten vertalen, voorlezen en de lettergrootte aanpassen. En maak je een typfoutje in een zoekopdracht? Geen probleem. De slimme zoekfunctie geeft suggesties, kan overweg met synoniemen en toont veel gezochte onderwerpen. Het streven is dat na de externe toetsing de toegankelijkheidsverklaring formeel kan worden bijgesteld naar niveau A.

Marketing voor de zorg

Ook bij GGD Zeeland is conversie belangrijk. Niet commercieel, maar maatschappelijk. Denk aan het aanvragen van een prenataal huisbezoek voor aanstaande ouders, het maken van een vaccinatieafspraak of het aanvragen van een inspectie voor de scheepvaart. Met zogenaamde funnels sturen we bezoekers zo efficiënt en laagdrempelig mogelijk naar hun bestemming.

Daarnaast monitoren we bezoek- en zoekgedrag, opvallende pieken, referral-verkeer en via welk apparaat ze op de site komen. Zo zien we pieken in verkeer op pagina’s zoals die van de bastaardsatijnrups in de periode dat zijn brandharen klachten veroorzaken. Op basis van deze data doen we aanbevelingen en optimalisaties.

Veilig en betrouwbaar

Uiteraard zorgen we dat alle data op de website, zoals formulierinzendingen, veilig worden verwerkt. En dat de website stabiel en altijd beschikbaar is. Dat doen we door anti-DDoS- en anti-spammaatregelen te implementeren. Maar we maken ook redacteuren bewust van hun rol. Omdat we ISO- en NEN-gecertificeerd zijn, hebben we veel kennis en expertise op dit gebied en blijven we ons continu inzetten voor de beste beveiliging. Onze installaties worden regelmatig getest met een zogeheten pentest. De inzichten die dat oplevert, vertalen we direct naar concrete veiligheidsmaatregelen.

Samen blijven we stappen zetten

Met de lancering van de vernieuwde website is GGD Zeeland beter vindbaar, duidelijker in haar communicatie én digitaal toegankelijker voor iedere Zeeuw. Een platform dat informeert, ondersteunt én laat zien hoe belangrijk hun rol is, vandaag én in de toekomst.

Al jarenlang werken we intensief samen aan hun digitale ontwikkeling. Niet alleen als uitvoerende partij, maar als strategisch partner die meedenkt, vooruitkijkt en blijft uitdagen. Want ook op digitaal gebied geldt, net als in de gezondheidszorg: stilstand is achteruitgang.

Onze vernieuwde website speelt een belangrijke rol in hoe we inwoners helpen om gezonder en veiliger te leven in Zeeland. We zijn trots op het resultaat én op de samenwerking die dit mogelijk heeft gemaakt.

Patricia Stoel Senior communicatieadviseur GGD Zeeland
Jaap Walhout Nedbase
Jaap Walhout Adviseur / mede-eigenaar

Meer weten?

Ontdek hoe we impact maken in de zorgbranche. Meer weten? Jaap vertelt je er meer over!

Stel een vraag aan Jaap

of bel 0118 617 873

SVRZ

Innovatieve website met een persoonlijke touch

Zorg & Welzijn Nedbase
ADRZ

Patiëntgericht én veilig

Dethon

Digitoegankelijkheid centraal in multiproject Dethon

Conneqtech, Invacare

Serviceportal voor realtime data scootmobielen

Aan de slag met jouw ambities? Vraag een offerte aan!

In een vrijblijvend gesprek bespreken we hoe we jouw organisatie naar het volgende niveau kunnen brengen.

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google Privacybeleid en er zijn Servicevoorwaarden van toepassing.