Doelgroep: wie maakt schoolkeuze?
Wie is eigenlijk de doelgroep als het gaat om het oriënteren op een nieuwe school? Die vraag stelden wij het Calvijn College. Dat antwoord was duidelijk: ouders en kinderen maken deze keuze samen. Daarom organiseerden we samen met het Calvijn College verschillende gebruikersonderzoeken. Vragen als ‘Welke informatie heb je nodig om een keuze te maken?’ en ‘Hoe snel moet bepaalde informatie vindbaar zijn?’ werden beantwoord door leerlingen en ouders zelf. Dit gaf ons waardevolle input voor onder andere de navigatie en informatie op de website. Deze informatie verwerkten we in de nieuwe website. Het luisteren naar input is heel belangrijk, want heeft een kind geen goed gevoel bij de school? Dan is de kans groot dat ouders samen met hun kind op zoek gaan naar een alternatief.
Hoe laat begint het eerste uur?
Door vragen direct aan leerlingen te stellen, hoefden we ons niet te verplaatsen in de doelgroep, maar spraken we echt direct met de doelgroep. Dat leverde super veel waardevolle informatie op!
Leerlingen waren vooral benieuwd naar wat ze te wachten zou staan. Wie zijn de leraren? Zijn de leraren aardig? Hoe zien de lessen eruit? Hoe laat begint het eerste uur? Allemaal vragen waar ze de antwoorden graag op wilden vinden.
Persoonlijke verhalen
Wie kan deze vragen nou beter beantwoorden: de school zelf, of een leerling die op de school zit? Om dichtbij de doelgroep te blijven en pure en eerlijke verhalen te plaatsen, hebben we leerlingen gevraagd om de meestgestelde vragen te beantwoorden. Daarvoor interviewden we leerlingen en maakten we mooie foto’s. Al deze verhalen hebben een mooi plekje gekregen op de site en ondersteunen bij de informatie over de school zelf.


Verschillende locaties
Het Calvijn College heeft zeven locaties die allemaal graag hun eigen informatie delen met ouders en leerlingen. Op de oude website waren de locaties de ingang naar de rest van de website. Dat zorgde voor versnippering van informatie, maar ook voor het gemis aan eenheid in de website. Het Calvijn College is één organisatie met zeven locaties, niet zeven aparte organisaties met hun eigen bovenliggende informatie. De nieuwe website straalt uit dat het één organisatie is met verschillende locaties. Iedere locatie heeft eigen nieuws- en agenda-items die interessant zijn voor de bezoekers van de website.