Omzet vergroten met online marketing
Google is, net als voor veel andere webshops, een essentieel marketingkanaal voor DKR. Zowel de organische als de betaalde resultaten via Google AdWords dragen enorm bij aan de online omzet. Door een slimme Google Shopping strategie op te zetten, hebben we de online omzet van DKR verder laten groeien.
Slimme Google Shopping strategie
Via Google Shopping, onderdeel van Google AdWords, vertonen we relevante producten op basis van de zoekopdracht van een potentiële klant. We voeden de producten vanuit een productfeed. Deze feed is gekoppeld aan de actuele voorraad en prijzen van de webshop. Door de Google Shopping campagnes slim in te richten en op te splitsen in een ‘upper-funnel campagne’ en een ‘lower-funnel campagne’, maken we nauwkeurig onderscheid tussen verschillende soorten zoekopdrachten.
Upper-funnel en lower-funnel campagne
De kans dat een bezoeker iets bestelt is namelijk niet bij iedere zoekopdracht even groot. Bij een algemene zoekopdracht naar ‘paardendekens’ bevindt de bezoeker zich nog in de oriëntatiefase. Op dat moment is de kans minder groot dat deze bezoeker daadwerkelijk iets bestelt. Hier spelen we op in door specifieke termen, zoals merknamen, in de upper-funnel uit te sluiten. Bij een meer specifieke zoekopdracht als ‘bucas anniversary turnout paardendeken’ zijn bezoekers wél gericht op zoek naar een product. Deze bezoekers zijn eerder geneigd om een bestelling te plaatsen. Daarom sluiten we algemene zoektermen in de lower-funnel uit. Uiteraard spelen we hier met de biedingen ook op in. We bieden meer per klik in de lower-funnel campagne en minder in de upper-funnel campagne. Op deze manier verdelen we het advertentiebudget zo efficiënt mogelijk.
Forse groei in 2018
Door onder andere de slimme Google Shopping strategie is de omzet uit Google AdWords flink gegroeid. In 2018 hebben we ruim 91% meer omzet gerealiseerd via Google AdWords. De totale omzet is met ruim 35% gestegen. Ook het rendement (return on ad spent) is met 5,6% verhoogd.