De slogan van de Saman Groep is: ‘Wij geven energie’. En die energie kregen wij van de opdracht die ze bij ons neerlegden! De duurzame onderneming uit Zierikzee klopte bij ons aan voor een nieuwe site. Maar tijdens de eerste meeting bleek de opdracht veel meer te omvatten dan een website alleen.

Klantvraag

De Saman Groep had de wens om een nieuwe online omgeving op te zetten. Het doel van deze nieuwe omgeving was om de consument aan de hand te nemen in de verduurzaming van hun woning. Bij de aankoop van bijvoorbeeld zonnepanelen voor een woning ga je niet over één nacht ijs. Wanneer de consument een advies op maat krijgt, helpt dit bij de beslissing om een aankoop te doen. Maar hoe pak je dit aan? Hoe verzamel je zoveel mogelijk gegevens van de klant om een concreet advies te geven? Daar zetten we onder andere marketing automation voor in.

Marketing automation

Kortgezegd is marketing automation een manier waarop er met automatische systemen zoveel mogelijk informatie van een potentiële klant verzameld wordt, om ze zo door het aankoopproces te begeleiden. Voor de Saman Groep koppelden we marketing automation systeem ‘Active Campaign’ aan de nieuwe omgeving. Hiermee voegden we verschillende manieren toe om informatie van klanten te achterhalen. Denk hierbij aan een uitgebreide keuzehulp op de homepage en pagina’s met formulieren als ‘Bel mij terug’, ‘E-mail dit product’, ‘Download de brochure’ of ‘Vraag een offerte aan’. Aan de hand van deze informatie zetten we automatische e-mailflows op, om de klant zo verder te begeleiden in het aankoopproces. Als de consument bijvoorbeeld de keuzehulp invult, worden de filters in de webshop vooraf ingevuld, waardoor de klant op basis van zijn of haar antwoorden direct ziet welke producten of pakketten voor hem of haar interessant zijn. De klant kan deze resultaten vervolgens naar zichzelf mailen. Als de klant dat doet, wordt zijn of haar profiel in Active Campaign geüpdatet. Vraagt de klant later een offerte aan, dan staan de gegevens uit de keuzehulp er direct bij.

Geautomatiseerde productinformatie in webshop dankzij PIM systeem

Tijdens de eerste meeting met de Saman Groep kwamen we tot de conclusie dat we ook het e-commerceproces en het productbeheer verder konden optimaliseren. Een logische vervolgstap was dan ook om een Product Informatie Management (PIM) systeem te implementeren en te koppelen aan de shop. Het systeem sluit naadloos aan op de werkwijze van de Saman Groep en synchroniseert productaanpassingen nu automatisch naar de website. Hierdoor zijn veel handmatige handelingen niet meer nodig en kost het doorvoeren van productwijzigingen nu veel minder tijd.

Complete en klantgerichte site

De nieuwe website, shop en het gekoppelde PIM systeem leveren de Saman Groep een hoop efficiëntie op als het aankomt op productbeheer. Door het weergeven van klantverhalen, het gebruik van beelden waarin de consument centraal staat én het via marketing automation personaliseren en automatiseren van de customer journey, heeft de Saman Groep nu een zeer complete en klantgerichte site.

Partnership

Door het nauwe contact met de medewerkers van de Saman Groep is er een partnership ontstaan, waarin we intensief met elkaar samenwerken. Het stopt hier dan ook nog niet: we blijven volop doorontwikkelen en optimaliseren. En dat geeft ons energie!